Ca toţi pasionaţii de călătorii, indiferent
dacă merg pe jos, cu maşina, prin aer sau apă, am o listă cu locuri de văzut.
Lista este lungă şi foarte stufoasă, existând tot felul de categorii, de la
“cel/cea mai” până la “locul de unde”.
În unele din momentele mele de visare când,
deşi stau cu ochii deschişi, mă văd urcand munţi, străbătând câmpii,
străpungând chei unele mai înguste decât altele, ajung să-mi imaginez că explorez
un râu până la izvoare.
Vedere spre Izvoru Mureșului (localitatea) de pe Culmea Arama Neagră
|
Ca toţi pasionaţii de călătorii iubesc poveştile.
Niciun loc nu poate fi fermecat dacă nu există o legendă împletită în adevăr.
Dintre toate tărâmurile de vis ale ţării
noastre de basm există unul aparte. Undeva, din nişte munţi cu piscuri mai
modeste, izvorăsc două râuri cu drumuri şi destine diferite, unite de o
frumoasă poveste.
Urcând Culmea Arama Neagră
|
Mureşul şi Oltul, fraţi gemeni şi fii de împărat, au plecat să-şi caute tatăl care nu se întorsese din ultima bătălie. “Să mergem spre miazănoapte” a spus Mureşul. “Ba spre miazăzi” a hotărât Oltul. Şi pentru că niciunul nu a vrut să cedeze, fiecare a apucat în direcţia pe care o credea mai bună şi nu s-au mai văzut niciodată.
Mureşul are o lungime de 789 km şi străbate739 pe teritoriul României , 22 graniţă cu Ungaria şi 28 pe teritoriul Ungariei, înainte de vărsarea în Tisa. Este cel mai lung curs interior. Îşi adună apele dintr-un bazin de 30.332 kmp şi are un debit de 186 mc pe secundă.
Mureşul are o lungime de 789 km şi străbate739 pe teritoriul României , 22 graniţă cu Ungaria şi 28 pe teritoriul Ungariei, înainte de vărsarea în Tisa. Este cel mai lung curs interior. Îşi adună apele dintr-un bazin de 30.332 kmp şi are un debit de 186 mc pe secundă.
Oltul are o lungime de 614 km, un bazin hidrografic
de 24.050 kmp şi un debit de 174 mc pe secundă.
Pare fratele mai mic, dar este singurul râu important care este 100%
românesc, având izvorul în România şi vărsându-se în Dunăre tot pe teritoriul
Românie, la Islaz. Cred că de asta sunt oltenii aşa de mândri…
Ceea ce este cu adevarat deosebit este faptul
ca între izvoarele celor doua râuri sunt cam 5 km (în linie dreaptă, măsuraţi
pe Google). Acestea sunt parţial legate de un traseu turistic marcat cu cruce
roşie şi care în aproximativ 3 ore te duce de la unul la celălalt.
Din păcate niciunul din aceste izvoare nu este
situat suficient de aproape de un loc de cazare care sa îţi permită într-un
traseu de o zi să le vizitezi pe amândouă şi să te întorci la punctul de
plecare. Desigur, adepţii corturilor au
maximă libertate şi voi avea nişte ponturi doar pentru ei, însă nu vreau să
povestesc doar pentru turistul de nişă.
Pentru a vizita Izvorul Oltului trebuie să ieşi
din Gheorgheni pe DN 12C spre Lacul Roşu şi la intersecţia cu DJ125A să faci
dreapta pe acesta, de-a lungul văii Mogoş Biuc. Drumul judeţean leagă Gheorgheniul
de Covacipeter, un fel de aşezare de sălaşe de vară. Administrativ aparţine de
municipiu şi are rangul de cătun.
Drumul judeţean îşi continuă drumul până la Bălan, însoţind cursul superior al Oltului. Prima partea de traseu (intrarea pe Valea Mogoş Biuc-Covacipeter) are vreo 6 km şi se poate parcurge pe jos, cu bicicleta sau cu maşina, ultima nefiind recomandată pe vreme rea : nu este asfaltat, are câteva zone cu diferenţă de nivel destul de mare şi multe şleauri.
![]() |
Vârful Hăşmaşu Mare (centru), în dreapta Crucea Hăşmaşului |
Drumul judeţean îşi continuă drumul până la Bălan, însoţind cursul superior al Oltului. Prima partea de traseu (intrarea pe Valea Mogoş Biuc-Covacipeter) are vreo 6 km şi se poate parcurge pe jos, cu bicicleta sau cu maşina, ultima nefiind recomandată pe vreme rea : nu este asfaltat, are câteva zone cu diferenţă de nivel destul de mare şi multe şleauri.
![]() |
Hăşmaşu Mare, vedere din trecătoarea Oltului |
![]() |
În Trecătoarea Oltului |
![]() |
Izvorul Oltului |
Presupun că şi coborârea spre Bălan are parte
de peisaje extraordinare, însă distanţa este de vreo 2 ori mai mare iar starea
drumului nu te stimulează deloc.
Dacă am rezolvat-o cu Oltul, pentru Mureş
trebuie să facem ceva mai mult efort. Este drept că traseul începe chiar din
spatele gării Izvorul Mureşului (localitate în care vă recomand să vă cazaţi
dacă vreţi să vizitaţi aceste obiective), dar nu există decât varianta pe jos.
Traseul turistic porneşte chiar de lângă gară. Este vorba de un traseu în circuit, marcat cu punct albastru şi care îţi oferă două variante de a atinge Vârfu Negru (sau Arama Neagră cum am mai auzit printre localnici).
![]() |
Munţii Hăşmaş, vedere de pe Culmea Arama Neagră |
Traseul turistic porneşte chiar de lângă gară. Este vorba de un traseu în circuit, marcat cu punct albastru şi care îţi oferă două variante de a atinge Vârfu Negru (sau Arama Neagră cum am mai auzit printre localnici).
Prima variantă străbate Culmea Arama Neagră şi începe să urce agale spre vârf, alternând zonele împădurite cu cele de păşune.
![]() |
Culmea Arama Neagră |
Pe prima porţiune de traseu, după ce căpătăm puţină altitudine şi avem vizibilitate, putem vedea (da, şi de aici) Hăşmasu Mare. O să vedeţi că nu-l pomenesc degeaba.
Undeva pe la jumătatea traseului întâlnim un izvor langă o stână, loc bun de popas. De aici urcăm puţin mai susţinut.
Poteca străbate o pădure de brad care nu-ţi oferă prea multă vizibilitate aşa că, după un ultim efort, ajungem pe vârf fără a băga de seamă.
Pe vârf se găsesc mai multe indicatoare, mai
vechi sau mai noi, care ne indică mai multe trasee. Crucea roşie, care a mai
apărut sporadic pe traseul nostru, se îndreaptă spre nord, coborând mai întâi în
Șaua Loh, urcând apoi pe Vârful Şipoş unde intersectează traseul triunghi roșu
ce leagă pe direcția est-vest Bălanul de Gheorgheni. Până pe Şipoş s-ar face
cam o oră şi jumătate şi încă o oră până la Izvorul Oltului, ultima parte
nefiind marcată pe hărțile noi.
Dacă luăm în calcul timpii oficiali de parcurgere, un traseu complet Izvoru Mureşului (localitatea)-Izvorul geografic al Mureşului+Izvorul Oltului s-ar parcurge în 7-8 ore, deci parcurgerea dus-întors într-o singură zi este greu de realizat.
Dacă luăm în calcul timpii oficiali de parcurgere, un traseu complet Izvoru Mureşului (localitatea)-Izvorul geografic al Mureşului+Izvorul Oltului s-ar parcurge în 7-8 ore, deci parcurgerea dus-întors într-o singură zi este greu de realizat.
Lăsăm în dreapta traseul spre Olt şi noi
continuăm înainte, în uşoară coborâre spre Mureş, urmând ca în câteva minute să
ajungem la refugiul turistic Flori Ghiță.
Ei bine, aici am avut parte de o surpriză extraordinar de plăcută. Refugiul este construit într-o poieniţă, este foarte îngrijit şi curat, fără paturi sau priciuri dar cu siguranţă foarte confortabil în caz de nevoie. A fost ridicat de Clubul Montan Hășmaș, la 1.350 m altitudine și la 15 minute de destinația călătoriei noastre. Este îngrădit şi are un fel de foişor (masă+băncuţe acoperite) precum şi o vatră pentru focul de tabără, în cazul în care se doreşte aşa ceva.
Indicatoarele ne indică ca următoare variantă de continuare a traseului Peştera Şugău, fiind marcat cu punct albastru. Ca varietatea să fie şi mai mare, punctul apare şi sub formă de pătrat. Ba mai apare şi banda albastră care pare a avea acelaşi drum.
Ei bine, aici am avut parte de o surpriză extraordinar de plăcută. Refugiul este construit într-o poieniţă, este foarte îngrijit şi curat, fără paturi sau priciuri dar cu siguranţă foarte confortabil în caz de nevoie. A fost ridicat de Clubul Montan Hășmaș, la 1.350 m altitudine și la 15 minute de destinația călătoriei noastre. Este îngrădit şi are un fel de foişor (masă+băncuţe acoperite) precum şi o vatră pentru focul de tabără, în cazul în care se doreşte aşa ceva.
Indicatoarele ne indică ca următoare variantă de continuare a traseului Peştera Şugău, fiind marcat cu punct albastru. Ca varietatea să fie şi mai mare, punctul apare şi sub formă de pătrat. Ba mai apare şi banda albastră care pare a avea acelaşi drum.
Fac
acum o paranteză, iubitorilor de cort. Dacă ajungeţi prin zonă împreună cu
echipamentul vostru de cazare, nu ocoliţi refugiul. Este foarte bine poziţionat
pentru mai multe drumeţii, presupunând că ruta de venire şi plecare ar fi
Izvorul Mureşului, localitatea. De aici puteţi ajunge la Olt, aşa cum v-am spus
mai sus sau puteţi coborî spre Peştera Şugău (marcaj punct albastru, o oră şi
jumătate) şi localitatea Voşlobeni care se laudă a avea cea mai bună miere din
zonă. Lemn pentru foc se găseşte în pădure, iar apa nu este departe. Doar de
asta aţi venit, pentru adevăratul izvor al Mureşului.
Zic “adevăratul” izvor al Mureşului pentru că
din interese turistice, în localitatea cu acelaşi nume s-a amenajat un loc de
selfiuri. Nu l-am vizitat, dar dacă îl căutaţi pe net îl găsiţi cu uşurinţă.
De la refugiu, în cartea căruia trebuie să
scrieţi dacă îl vizitaţi, în 5 minute, pe curbă de nivel, se ajunge la Mureş.
Locul a fost marcat de Asociația Pro Izvoru Mureșului din Gheorgheni pentru
ABA/SGA Mureș în 2016 tot cu o piatră
care ne dă aceleaşi detalii : lungime, bazin hidrografic, debit.
Dacă Oltul se pierdea printre fire de iarbă,
Mureşul curge prin pădure fiind loc de adăpătoare pentru animalele sălbatice
(noi am găsit urme de căprioare). Izvorul este bine ascuns, fiind vizibil cu
doar câţiva metri înainte de a junge la el.
Întoarcerea am făcut-o pe acelaşi traseu,
acordând mai mult timp fotografiilor, vizionării peisajului şi binemeritatei
odihne.
Fac o paranteză tehnică, legată de marcaje.
Aşa cum v-am spus, din localitate spre Izvorul Mureşului pleacă punctul
albastru, cu două variante de urcare pe vârf : Culmea Arama Neagră şi Culmea
Ponghic.
Pe hărţile vechi acest marcaj nu apare, avem în schimb crucea roşie despre care spuneam că ne îndrumă spre Izvorul Oltului continuându-se apoi spre Vârful Fagu Înalt-Vârful Medieş-Pîngăraţi. De altfel, crucea roşie este singurul marcaj ce apare în zonă pe aceste hărţi. Pe teren aceasta apare sporadic până pe Vârful Negru, nu cunosc starea marcajului după acest punct.
Lângă gară există un panou informativ în care nu regăsim crucea roşie pe Culmea Arama Neagră ci în Munții Hargitei, legând gara din Izvoru Mureșului de Vârful Greţeș, trecând pe lângă izvorul turistic. Pe hărțile vechi crucea are culoare albastră și duce spre Vârful Răchitiș.
Avem punctul albastru şi un triunghi galben pentru un traseu direct spre Peştera Şugău. La refugiul turistic avem indicatoare cu marcaj albastru (punct, pătrat şi bandă) spre peşteră.
Şi ca să fie totul şi mai complicat, am vazut şi o bandă galbenă (spre Şipoş din Vârful Negru) care nu ştiu dacă are continuare, dar și o bandă roșie despre care nu știu nimic.
Indicatoarele sunt scrise în română, maghiară şi engleză. Unele dintre ele arată direcţia şi destinaţia, fără a aminti timpul de parcurgere. Ideea este că o aplicaţie de tracking pe telefonul mobil vă poate ajuta fie doar şi pentru a vă putea întoarce pe acelaşi traseu.
Pe hărţile vechi acest marcaj nu apare, avem în schimb crucea roşie despre care spuneam că ne îndrumă spre Izvorul Oltului continuându-se apoi spre Vârful Fagu Înalt-Vârful Medieş-Pîngăraţi. De altfel, crucea roşie este singurul marcaj ce apare în zonă pe aceste hărţi. Pe teren aceasta apare sporadic până pe Vârful Negru, nu cunosc starea marcajului după acest punct.
Lângă gară există un panou informativ în care nu regăsim crucea roşie pe Culmea Arama Neagră ci în Munții Hargitei, legând gara din Izvoru Mureșului de Vârful Greţeș, trecând pe lângă izvorul turistic. Pe hărțile vechi crucea are culoare albastră și duce spre Vârful Răchitiș.
Avem punctul albastru şi un triunghi galben pentru un traseu direct spre Peştera Şugău. La refugiul turistic avem indicatoare cu marcaj albastru (punct, pătrat şi bandă) spre peşteră.
Şi ca să fie totul şi mai complicat, am vazut şi o bandă galbenă (spre Şipoş din Vârful Negru) care nu ştiu dacă are continuare, dar și o bandă roșie despre care nu știu nimic.
Indicatoarele sunt scrise în română, maghiară şi engleză. Unele dintre ele arată direcţia şi destinaţia, fără a aminti timpul de parcurgere. Ideea este că o aplicaţie de tracking pe telefonul mobil vă poate ajuta fie doar şi pentru a vă putea întoarce pe acelaşi traseu.
Pachetul “vizită la izvoare” a avut două
bonusuri : Lacul Roşu şi Cheile Bicazului, un must have dacă ajungi în zonă.
La Lacul Roşu se ajunge plecând din Gheorgheni pe DN12C, un drum foarte frumos, cu serpentine şi peisaje şi destul de bine întreţinut. Poţi parca vizavi de lac şi ai mai multe variante de relaxare : un pic de plajă pe malul lacului (dacă vremea permite), un traseu ce înconjoară lacul sau o plimbare cu barca.
La Lacul Roşu se ajunge plecând din Gheorgheni pe DN12C, un drum foarte frumos, cu serpentine şi peisaje şi destul de bine întreţinut. Poţi parca vizavi de lac şi ai mai multe variante de relaxare : un pic de plajă pe malul lacului (dacă vremea permite), un traseu ce înconjoară lacul sau o plimbare cu barca.
Este un lac de baraj natural, adica un fir de apa (Pârâul Roşu) a fost închis de prăbuşirea unui versant în urma unui cutremur în 1838. Se mai numeşte şi Lacul Ucigaş deoarece se spune că alunecarea de teren a îngropat un sat împreună cu locuitorii săi. Trunchiurile copacilor rămaşi sub ape s-au pietrificat şi dau astăzi aspectul deosebit al locului.
Se pare că Lacul Roşu este în pericol deoarece începe să se colmateze, ultimele lucrări de întreţinere făcându-se cu peste 25 de ani în urmă. În prezent uscatul înaintează cu aproximativ 1 m pe an, ceea ce înseamnă că peste maxim 80 de ani Lacul Roşu va fi istorie.
În sudul Lacului Roşu sunt Munţii Haşmaş, în nord sunt Munţii Giurgeu. Asta înseamnă multe trasee montane pentru toate gusturile. Amintesc doar de cel spre Vârful Suhardul Mic, un excelent loc de belvedere.
Cheile Bicazului sunt poate cele mai
impresionante chei din România, ţinând cont de accesibilitatea lor. Au fost
săpate de râul Bicaz care izvorăşte din Hăşmaşu Mare, au 6 km lungime şi fac
legătura între Transilvania şi Moldova. Fac parte din Parcul Naţional Cheile
Bicazului-Hăşmaş şi sunt străbătute de drumul naţional 12C, asta ca să ştiţi pe
ce drum trebuie să ajungeţi.
Sunt foarte spectaculoase, înălţimea pereţilor atingând 350 de metri în sectorul Gâtul Iadului (cam pe acolo unde este bazarul). Primul drum prin chei a fost construit dinspre Gheorgheni, în 1910. Continuarea spre localitatea Bicaz Chei s-a făcut în 1937. Caracterul sălbatic este mai greu de găsit acum, dar am descoperit o fotografie din 1931 realizată de Kurt Hielscher, un celebru fotograf german a cărui specialitate erau cărţile poştale şi ghidurile de călătorie.
Invitat fiind să realizeze un album de prezentare a României, a fost facinat de frumuseţea naturală a locurilor şi a oamenilor, apreciind în mod vădit portul popular românesc. Fotografia lui din Cheile Bicazului mi s-a părut a conţine esenţa acestor locuri.
Sunt foarte spectaculoase, înălţimea pereţilor atingând 350 de metri în sectorul Gâtul Iadului (cam pe acolo unde este bazarul). Primul drum prin chei a fost construit dinspre Gheorgheni, în 1910. Continuarea spre localitatea Bicaz Chei s-a făcut în 1937. Caracterul sălbatic este mai greu de găsit acum, dar am descoperit o fotografie din 1931 realizată de Kurt Hielscher, un celebru fotograf german a cărui specialitate erau cărţile poştale şi ghidurile de călătorie.
Invitat fiind să realizeze un album de prezentare a României, a fost facinat de frumuseţea naturală a locurilor şi a oamenilor, apreciind în mod vădit portul popular românesc. Fotografia lui din Cheile Bicazului mi s-a părut a conţine esenţa acestor locuri.
Etimologic, Bicaz se pare ca se trage din
bicaş (cremene), termen folosit şi în prezent în Maramureş, Sălaj şi Bihor
(bicaşei=pietre).
Dacă am ajuns în Cheile Bicazului trebuie să
amintesc de via ferrata.
Traseele de via ferrata sunt nişte trasee
turistice mai speciale, foarte apropiate de alpinism. Practic pe un perete de
stâncă sunt montate elemente ajutătoare (cabluri, scoabe, podeţe, etc) care facilitează
escalada. Pentru un asemenea sport trebuie să ai echipament adecvat (cască,
ham, un set special format din două lonje elastice, carabiniere cu deschidere
largă și sistem de absorbție a energiei în caz de cădere), încălţăminte
aderentă (fără a fi espadrile de alpinism), mănuşi şi mult curaj. Traseele au
cinci grade de dificultate (de la A la E), sectoare de dificultăţi diferite
alternând într-un traseu. Nu orice traseu cu cablu înseamnă via ferrata, dar
m-aş risca sa spun că Circuitul Cheilor Galbenei şi Valea lui Stan se
încadrează în definiţie, ele fiind situate ca dificultate înaintea lui A (mai
uşoare decât cele uşoare). Nu au apărut de foarte mult timp în România, dar
sunt din ce în ce mai căutate.
Atât zona Lacul Roşu cât şi Cheile Bicazului oferă variante de căţărare. Langă Lacul Roşu este amenajat traseul Wild Ferenc (amenajat în 2016 în memoria alpinistului transilvănean). Este un traseu C/D (mediu/dificil), cu o lungime de 200 m şi o diferenţă de nivel de 173 m, accesul fiind liber.
Atât zona Lacul Roşu cât şi Cheile Bicazului oferă variante de căţărare. Langă Lacul Roşu este amenajat traseul Wild Ferenc (amenajat în 2016 în memoria alpinistului transilvănean). Este un traseu C/D (mediu/dificil), cu o lungime de 200 m şi o diferenţă de nivel de 173 m, accesul fiind liber.
Cheile Bicazului ofera cel mai lung traseu de
via ferrata din ţară. De fapt este un complex de cinci trasee care totalizează
2.400 m lungime, fiind amenajate de Clubul Montan Roman sub indicaţiile lui
Constantin Lăcătuşu. Traseele cu denumirea de Astragalus (de la planta endemică
denumită cosaci bicăjean, asemănătoare trifoiului ) au fost inaugurate în 2017.
Accesul se face pe lângă Cabana Ecolog (situată la ieșirea din chei spre Bicaz,
în Cheile Șugăului) unde se plătește taxa de acces site (5 lei) și taxa de via
ferrata (10 lei), de aici putând fi închiriat și echipamentul special pentru
cățărare (set via ferrata+ham+casca=20 lei).
Informații tehnice privind traseul până la
Izvorul Geografic al Mureșului găsiți aici.
Și
astfel izvoarele au fost găsite, cercetate și gustate. Lacul Roșu și Cheile
Bicazului doar au întărâtat drumețul din mine și au înmulțit considerabil lista
cu „de facut”.
Apreciere pentru toate cele scrise.
RăspundețiȘtergere